Skip to main content

Amalan Terang Hati Saidina Ali r.a.

Kadang-kadang kita memegang pisau dan kita tidak sedar pisau itu ada banyak kegunaannya. Bukan hanya untuk memasak dan memotong makanan, malah ia juga boleh menjadi senjata untuk melindung diri atau menakutkan musuh. Saya memberi gambaran seperti itu setelah baru-baru ini saya melayari website Akademi Darul Huffaz bagi mendaftar Darwisya untuk kali ke dua, saya terjumpa informasi tentang Amalan Terang Hati Saidina Ali yang disarankan oleh Rasulullah s.a.w.


Ia adalah amalan yang dinasihatkan khusus oleh Baginda Rasulullah s.a.w kepada Saidina Ali r.a, kerana suatu masa Saidina Ali mengadu tentang kekusutan fikirannya. Setelah beramal dengan amalan ini beberapa minggu, Saidina Ali r.a merasakan seolah-olah hatinya terbuka luas sehingga terasa amat mudah untuk menghafaz apa juga ilmu yang dipelajari.

Kisah Saidina Ali r.a ini diceritakan dengan lengkap bersama doanya di dalam kitab Fadhail Al-Quran karangan Sheikh Maulana Zakariyya r.ah. Kemujaraban amalan ini telah dirasai oleh Shaykh Lokman sendiri (pengasas Akadei Darul Huffaz) sehingga membawa dirinya untuk menghafaz keseluruhan Al-Quran.

Keempat empat surah ini dikatakan sebagai sebuah 'rahsia amalan terang hati' untuk menghafaz Al-Quran keseluruhannya. Alhamdulillah Darwisya telah menghafal 3 daripada 4 surah tersebut. Hanya surah Ad Dukhan sahaja yang belum. Dan InsyaAllah saya berharap, dia akan dapat menghabiskan hafazannya sebelum menduduki Ujian ini. Jika lulus, maka sijil akan dianugerahkan pada Malam Konvokesyen yang akan diadakan di Putrajaya.


Bagi saya kursus ini sangat-sangat penting signifikasinya pada masa depan Darwisya kerana menurut Shaykh Lokman dalam websitenya.. "Jika dia mampu dan cemerlang di dalam kursus ini, maka bermakna peluang untuk dia menjadi seorang Al-Hafiz adalah cerah. Dari sinilah bakat-bakat terpendam menjadi realiti. Di sinilah guru dapat menilai masa hadapan pelajar tersebut adakah ia boleh menerokai dunia Huffaz. Dia akan merasai perubahan IQnya selepas berjaya menyempurnakan amalan ini"



Soalan:
Berapa cepatkah pelajar dapat menguasai keseluruhan Persijilan Penghafazan Surah-Surah Pilihan?


Terpulang kepada beberapa faktor; Komitmen masa pelajar tersebut, komitmen ibu-bapa dan penjaganya, IQ pelajar tersebut, pengetahuan yang telah ada, umurnya, ketaqwaannya terhadap perkara yang makruh & haram, harapannya terhadap Allah, doanya, pemakanannya, rehatnya, tumpuan pelajar tersebut di dalam kelas dan disiplinnya. Tempoh pengajian sekitar 1-2 bulan bulan.

http://darulhuffaz.edu.my/kursus-dan-pakej/kursus-pengajian/kursus-rendah-hafazan/penghafazan-surah-surah-pilihan.html






Comments

Hanadabeauty said…
Alhamdulillah tahniah usah utk didik ank hafaz quran..

InsyaAllah sy cuba cari maklumat ini utk aplikasikn kpd ank sy
Boleh puan kongsi kn 4 surah tersebut? Terima kasih :)
Diet Diet Sihat said…
bagusnya , masih belajar lagi tentang hafazan

Jom kita baca TIPS KULIT CANTIK
Unknown said…
Apa 4 surah tersebut? Boleh kongsi kan..

Popular posts from this blog

PERJALANAN MENGHAFAL ALQURAN DARI BAYI

Blog ini adalah catatan peribadi saya mendidik anak dari bayi hingga dia boleh membaca al quran dan menghafal 30 surah alquran pada umur 3 tahun. Segalanya adalah anugerah dari Allah s.w.t. memberkati usaha saya mempraktikkan kaedah tersebut hingga anak saya berkemampuan seperti yang sedia ada.  Maka dengan ini lengkaplah sudah penulisan saya berdasarkan niat saya untuk berkongsi dengan orang ramai. Untuk bacaan lanjut dari sini, saya jemput untuk melayari website saya di  http://www.islamicparentingnetwork.net/ Jika ingin mendapatkan tips dan panduan melalui emel, boleh isikan nama dan emel di kotak dibawah dan klik butang submit. InsyaAllah kita berhubung melalui emel pula selepas ini.  Nama Email

Berkongsi Resepi Makanan Untuk Minda Kanak-Kanak

Kali ini saya ingin berkongsi resepi saya pada sesiapa yang berminat. Ia sebenarnya khusus untuk ibubapa yang percaya akan makanan yang baik boleh membentuk minda anak kita yang baik. Apa yang diperlukan untuk resepi ini ada 9 perkara: 1) Kacang Badam (Almond) Ia terkenal kerana kandungan minyaknya. Ia juga makanan yang diwajibkan untuk para hufaz dari negeri Timur Tengah. Saya juga diberitahu, orang Yahudi membiasakan anak mereka meminum susu badam suam pada setiap hari. 2) Kismis Bahan ni memang orang kita dah kenal kebaikkannya hingga mereka boleh gelar kismis Minda. 3) Minyak Ikan Saya guna jenama Pristin kerana kandungan Omega 3 - DHA dan EPAnya yang paling tinggi di pasaran Malaysia iaitu 5 kali ganda dibanding dengan yg rendah. Saya rasa semua ibu2 tahu akan kegunaan minyak ikan dalam membentuk otak bayi sebelum bayi lahir lagi. 4) Kurma Ia satu buah yang tercatat dalam sejarah dimana Saidatina Maryam 'Alaihissalam ketika mahu melahirkan Nabi Isa 'Alaihiss

Kaedah Mengajar anak membaca al Quran sebelum umur 3 tahun

Set Buku dan VCD al Furqan yang saya gunakan untuk mengajar anak saya dari mula hendak mengenal huruf hingga dia boleh membaca. Habis set ni, saya sambung dengan buku iqra' biasa yang ada jilid 1-6, tapi start dengan buku Iqra 3 dan seterusnya. Set Buku Hafazan Sistem Al Hufaz. Untuk Hafazan saya gunakan Kaedah al Huffaz. Buku hafazan untuk satu juzuk disetkan/dipackagekan mempunyai beberapa buku didalam satu set. Saya mulakan hafazan secara serius bila anak saya dah masuk Iqra' 5. Peringkat ini jika dimulakan hafazan amat membantu dari segi dia belajar melancarkan bacaan al qurannya. Untuk membiasakan dengan sebutan yang betul dan tajwid yang sempurna, selalu memperdengarkan pada mereka bacaan alQuran dari CD atau VCD setiap pagi atau/dan maghrib. Dia sendiri akan tahu bacaannya salah jika dia membacanya salah seperti yang berlaku pada anak saya kerana selalu mendengarnya dari CD/VCD. Rata rata saya dapati di Malaysia ini ramai yang mula mendedahkan kanak kanak unt